Förbo sparar viss data för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Förbo:s tjänster godkänner du detta.Om cookies och personuppgifter

Jag förstår
Gå direkt till innehåll

varför höjer vi hyrorna?

Krig, pandemi och oroligheter som finns runt om i världen påverkar alla. När det blir höjda el- och driftskostnader och bankens räntor stiger påverkar även det Förbo. Vi måste då öka våra intäkter för att kunna ta hand om våra hus och bostadsområden för att fortsätta vara en bra hyresvärd. Förbos intäkt är hyran du betalar varje månad.

Vad är det som blir dyrare för Förbo?

Här har vi några exempel på vad som blir dyrare:

  • snöröjning på vintern och gräsklippning på sommaren

  • städning av trapphus och tvättstugor

  • uppvärmning av din lägenhet

  • belysning i trapphus, tvättstugor, källare och även utomhus

  • avfallshantering

  • renovering och underhåll av våra bostäder

 

 
Hur och vem bestämmer hyran?

För att kunna höja hyran krävs en förhandling. Det är Hyresgästföreningen som förhandlar hyran åt dig och är din ”röst” i förhandlingen av hyran.

Nytt för i år är att förhandlingarna sker i enlighet med den trepartsöverenskommelse där Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna enades kring en gemensam struktur och grunder för de årliga förhandlingarna. I korthet innebär det att parterna ska utgå från fem olika faktorer som grund:

  • Två av dessa rör lokala förhållanden, som avgifter för el, värme, avfall, vatten och avlopp samt förvaltnings- och underhållskostnader.

  • Tre faktorer är nationella – räntor, BNP och BNP/capita samt inflation exklusive hyror.

Så här går hyresförhandlingen till

1. Förbo ger ett förslag till Hyresgästföreningen om hur mycket vi behöver höja hyrorna med.

2. Förbo och Hyresgästföreningen har flera förhandlingstillfällen och försöker komma överens om den nya hyran.

3. Om vi inte kommer överens får vi hjälp av Hyresmarknadskommittén. I kommittén sitter sakkunniga från Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta.

4. Vi fördelar ut höjningen på våra lägenheter lite olika och tittar på flera faktorer.

5. När din nya hyra är klar meddelar vi dig. Den nya hyran ser du på Mina Sidor, på din hyresavi och via Kivra.