Du är välkommen in till ditt Förbokontor under Öppet hus för att ställa frågor och göra en beställning. Passar inte tiden dig bokar vi gärna in en annan tid som passar bättre.
På Förbokontoret finns en utställning där du kan se alla tillval. Där har vi även en pärm som innehåller det mesta du behöver veta.
Allmänna villkor
I Personliga hem har vi olika tillval som du som hyresgäst kan beställa. Det finns två olika typer av tillval som skiljer sig åt vad gäller återbetalningstiden.
Permanent tillval
Hyresökningen är permanent, eftersom åtgärden anses höja standarden och därmed bruksvärdet på lägenheten. Hyresökningen blir därför en del av den ordinarie hyran som regleras i samband med de årliga hyresförhandlingarna. Förbo ansvarar alltid för underhåll och service om inte annat anges.
Tidsbegränsade tillval
Kostnaden för tillvalet betalas under en begränsad tid, 6 eller 12 år beroende på produkt. På beställt tidsbegränsat tillval är priset fast under överenskommen betalningstid.
Villkor och ansvar
Villkoren för tidsbegränsade tillval och permanenta tillval är reglerade enligt allmänna regler och av eventuella produktspecifika regler. Hyresgästen ansvarar för att produkterna vårdas och sköts enligt fabrikantens anvisningar. I samband med att du får
en ny produkt installerad lämnar installatören en bruksanvisning /skötselråd.
Behöver du få fram detta i efterhand är ett tips att besöka leverantörens
webbplats och söka upp gällande produkt.
Kan alla beställa ett tillval?
Våra tillval passar inte i alla lägenheter i Förbos bestånd. Kan t.ex. finnas tekniska begränsningar och Förbo förbehåller sig rätten att avgöra detta.
Beställning av tidsbegränsade tillval och permanenta tillval kan göras av alla som har lägenhetskontrakt hos Förbo och som inte har skuld till Förbo eller dålig betalningshistorik.
Om det redan ligger ett tillval på hyran måste restvärdet på detta betalas av innan man kan beställa ett nytt. Även detta förbehåller sig Förbo rätten att avgöra.