Från och med 1 januari 2026 upphör den nuvarande modellen för inre underhåll. Det innebär att du som hyresgäst inte längre ansvarar för det inre underhållet i din bostad, och att den hyresrabatt som tidigare följde med modellen tas bort. Du kommer att se det på hyran som aviseras i december.
Bakgrunden är att Hyresgästföreningen har sagt upp avtalet om inre underhåll. I stället inför vi en ny modell, behovsprövat underhåll, där underhåll planeras och genomförs utifrån behov i bostaden.
Vad innebär förändringen för dig som hyresgäst?
Vi förstår att förändringen väcker frågor
Vi förstår att förändringen kan väcka frågor och att vissa upplever den som negativ. Förbo behöver följa gällande beslut och arbetar nu med att ta fram rutiner för övergången till den nya modellen, behovsprövat underhåll.
Detaljerna för hur vi på Förbo ska arbeta enligt den nya modellen är ännu inte färdiga. Vi kommer att informera löpande om vad förändringen innebär i praktiken och hur den nya modellen kommer att fungera hos oss, så att du som hyresgäst vet vad som gäller framöver.
Mer information
Du hittar frågor och svar om förändringen i Frågor och svar här nedan.
Vid ytterligare frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.
Det är Hyresgästföreningen som har sagt upp det tidigare avtalet om inre underhåll. Förbo har därför ingen juridisk möjlighet att fortsätta med den tidigare modellen.
Nej, beslutet är taget av Hyresgästföreningen.
Rabatten som du haft på hyran tas bort från och med 1 januari 2026. Din hyra justeras därefter, du kommer att se det på hyran som aviseras i december.
Den nya modellen innebär att underhåll i lägenheten görs vid behov, i stället för att du som hyresgäst själv ansvarar för det. Detaljerna kring hur detta kommer att fungera är ännu inte klara, men vi återkommer med mer information när arbetet är färdigt.
Vi håller på att arbeta fram interna rutiner och arbetssätt för att gå över till ett behovsprövat underhåll. Du kommer att få mer information om den nya underhållsmodellen så fort vi är klara med hur det kommer att fungera på Förbo.
I och med den nya bestämmelsen tar vi inte emot nya beställningar av målning eller tapetsering.
Har du ett pågående tillval av målning eller tapetsering, fortsätter du att betala av detta tills ditt avtal löper ut, precis som tidigare och rabatten ligger kvar som grund. När ditt tillval med målning och tapetsering är avbetalat försvinner rabatten.
Nej. Andra tillval, till exempel tvättpelare eller köksluckor, kommer att finnas kvar även framöver. Vi ser just nu över tillvalslistan och priserna, och återkommer med mer information när det är klart.
Har du frågor om varför avtalet är uppsagt behöver du vända dig till Hyresgästföreningen som är dem som tagit beslutet. Har du frågor om behovsprövat underhåll ber vi dig att vänta tills vi återkommer med mer information i frågan. Vi kommer att skicka ut om detta till alla hyresgäster när vi har en klar bild av hur rutiner och arbetet kommer att gå till.